Så lyckades Björn köra sin Tesla Model 3 för 56 öre / mil

Så lyckades Björn köra sin Tesla Model 3 för 56 öre / mil
06/04/2022 lmg
Så lyckades Björn köra sin Tesla Model 3 för 56 öre : mil carswipe
4 minuters läsning

1. Vad fick dig att köpa Elbil? Och just en Tesla?

Körde en Kia Optima pluginhybrid innan och ville minska mina bränslekostnader ytterligare. En möjlighet fanns via arbetsgivare att köra Tesla model 3 samtidigt som förmånsvärdet fortfarande var extremt lågt. Jag passade på!

2. Hade du några fördomar innan du köpte elbil?

Jag hade räckviddsångest och planerade för flera scenarion som i verkligheten inte direkt kan inträffa. Vi kör ganska mycket per år, nästan 3000 mil så ville helst inte begränsa oss. Jag trodde t.ex. att det inte gick att åka till södra europa med elbil innan vi skaffade Teslan. De visade sig att det går ju alldeles utmärkt.

3. Vad har för- och nackdelarna varit kring att äga elbil?

Fördelar – Med skenande bränslepriser är det uppenbart att elbil är mer ekonomiskt. Lägg därtill att servicen består av att fylla på spolarvätska så inser man hur mycket onödiga saker som sitter i en ICE bil som man nu slipper service på.

Nackdel. Har du ett mindre batteri så kommer vintern vara tuff mot din räckvidd. Förvärmning samt körning i kallare temperaturer kapar räckvidden rejält. Det egentliga utfallet är en högre kostnad för laddning längs vägen för räckvidden löser sig allt när det finns gott om laddare.

4. Vad är dina bästa tips för att komma ner i pris för förbrukning?

Om du kan ladda hemma så byt till en elleverantör med timpris. Då kan du ofta komma ner på 1kr/kWh inklusive allt på natten. Men det kvittar hur lågt elpris du har om du fortfarande är tung på foten när du kör.

Försök ändra din körstil så att du “åker med” så mycket som möjligt. Undvik omkörningar när hastigheten går ner. Se möjligheten att få lite gratis regen istället. Ju flera mil du kommer på hemladdad el desto bättre. När du måste snabbladda så kostar elen 5 gånger så mycket!

5. Vad tror du att du kan komma ner till för pris per mil?

Jag tror att de flesta klarar sig året runt på 2-4kr per mil under ett år. Vi lyckades dock komma ner på 50 öre milen första året pga gratis laddningsmöjligheter och lite milersättning för körning i tjänst. Kommande år räknar jag med en milkostnad på ca 1,50kr.

6. Har ditt ägande av elbil även ökat ditt intresse för andra miljöfrågor? (Källsortering osv)

Jag har fått upp ögonen för elektricitet. Så nu skall vi sätta solceller på hela huset och producera 12000 kWh per år. Det mesta kommer säljas men ambitionen är att få i så mycket som möjligt i bilen och slippa elöverföringsavgiften på 75öre / kWh som nätägaren ALLTID tar ut.

7. Hur ser ditt framtida bilägande ut?

Det kommer främst vara en ekonomisk fråga för familjen. EL-bilar är fortfarande ganska dyra och det krävs att man kör rätt så mycket mil för att det skall vara värt att köra på el fortfarande. Det kan mycket väl vara som så att vi kommer ta ut en budget elbil i framtiden från ett annat märke en Tesla, men det återstår att se.

Teslas upplägg gör det så enkelt att köra bil. Slå in var du ska så fixar bilen resten. Vi har idag en småbil som går på bensin, det vore trevligt att byta den också till en elbil.

8. Vad tror du behöver göras för att fler ska köpa elbil?

Infrastruktur för laddning är nyckeln. När människor inte längre känner sig mentalt begränsade kommer flera satsa på elbil. Därtill behöver nog priserna komma ner lite till och kunskapen hos trafikanterna på vägarna måste öka. Det var ett stort steg för människan när vi bytte från häst och vagn till bil. Jag tror att för många är omställningen från bensin till el minst lika stor nästan.