Registreringsskylten firar 50 år i höst

Registreringsskylten firar 50 år i höst
09/10/2022 ida
registreringsskylten firar 50 år
2 minuters läsning

Dagens registreringsskylt firar jubileum

Nu i höst firar den moderna registreringsskylten, så som vi är vana att se den, 50 år. För femtio år sedan byttes den gamla skylten med länsbokstav ut för att se ut som de gör idag.

När vi för ca 100 år sedan började föra register över fordon i Sverige såg skylten inte ut som idag. Då bestod registreringsnumret av en länsbokstav som följdes av ett löpummer. Detta innebar att man behövde registrera om sitt fordon om man flyttade till ett annat län. På den tiden fanns 24 olika bilregister och all hantering sköttes manuellt. Detta var dock inte ett hållbart sätt, så på 70 – talet efterfrågades en reform för att effektivisera systemet. Då bestämde man att de nya registreringsnumren skulle bestå av tre bokstäver och tre siffror, utan hemortsbeteckning.

Förändringarna skapar fler kombinationer

Det nya systemet skulle skapa 12 miljoner kombinationer och beräknades räcka i en evighet. Bilarna i Uppsala län blev först ut att använda de nya skyltarna år 1973. Överföringen var manuell och tog mycket tid, inte förrän på slutet av 1973 hade alla läns fordon förts in i det nya registret. Det var den allra största förändringen av den svenska registreringsskylten som hittills har gjorts. Den senaste förändringen är nog många bekanta med, då man beslutade att på vissa skyltar ersätta slutsiffran med en bokstav. Detta skulle innebära en ökning med 27 miljoner kombinationer utöver de 12 som tidigare var. Det innebär dock inte att alla skyltar på nya bilar har en bokstav i slutet istället för en siffra. När en gammal bil avregistreras så ges registreringsnumret till en ny. Ska du köpa en bil som producerats efter år 2019 så kan den alltså ha en “gammal” skylt.

Systemet som skapades år 1972 höll i 48 år innan i princip alla kombinationer använts upp och man behövde göra en ny förändring. Hur länge den ändring som gjordes 2019 håller återstår att se, men det borde räcka länge, säger Christoffer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen till Teknikens Värld.

Källa: Teknikens Värld