Så vill Transportstyrelsen förändra reglerna för A-traktorer
Efter höstens dödsolyckor med A-traktorer där flera unga människor omkommit ska nu reglerna ses över.
Senaste åren har antalet A-traktorer har ökat kraftigt och idag finns över 50 000 registrerade fordon. Det är en fördubbling på två och ett halvt års tid och samtidigt har olyckorna tredubblats, enligt Transportstyrelsen.
I sin utredning har Transportstyrelsen sett över frågor som:
- Hastighet
- Utbildning
- Bältesanvändning
- Problematiken med att fordonen ofta trimmas
Det är viktigt för att vi ser att antalet A-traktorer har ökat och olyckorna har också ökat,
säger Josefin Hallenberg vid Transportstyrelsen i Borlänge om förslagen.
Transportstyrelsens förslag på nya regler för A-traktor i korthet
- Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
- Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
- Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
- Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
- Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
- Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
- Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
- Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
- Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Läs hela rapporten Uppdrag att utreda regler för A-traktorer (extern länk)
Vad är en A-traktor?
En A-traktor är en modifierad bil som har registrerats som traktor, efter att växlarna spärrats och maxhastigheten begränsats.
Källa:
SVT, Transportstyrelsen