Den kompletta guiden när du köper en begagnad bil
Att köpa en begagnad bil kan kännas svårt och osäkert. Vad ska man fråga och vad ska man titta på? Hur vet man att man kan lita på säljaren och att bilen är ett bra köp? Här är en bra guide om vad du ska kontrollera när du är intresserad av att köpa en begagnad bil.
Börja med att prata med ägaren om bilen
Kontrollera först att personen som säljer bilen är den faktiska ägaren. Det går att se hos Transportstyrelsen. Sedan kan du med fördel ställa följande frågor:
- Varför säljer du bilen?
- Hur länge har du ägt den?
- Vad känner du till om bilens historik, till exempel tidigare skador?
- Finns både sommar- och vinterdäck?
- När gjordes senaste service, och var?
- Finns en servicebok och besiktningsdokument som bekräftar mätarställningen?
- Har bilen en kamrem och vet du i så fall när den senast byttes? (om kamremmen ska bytas kan det bli dyrt, så kolla upp hos en verkstad vad det kommer kosta)
- När ska bilskatten betalas? (det är bra om den redan blivit betald så att du som ny ägare slipper)
Inspektera utsidan på bilen
1. Hur ser karossen ut?
Finns det färgskiftningar i lacken eller ojämnheter som tyder på att den blivit omlackerad efter någon skada? Leta också efter rost och läckage eller skador under bilen, så som på avgassystem och bromsrör.
2. Titta sedan på vindrutan och övriga rutor
Stenskott kan spricka och bli dyra att laga och repor och slitage kan ge dåliga siktförhållande. Har man en spricka i framrutan så passa på att göra ett bilglasbyte.
3. Undersök sedan däcken och fälgar
Titta på mönsterdjupet och eventuella snedslitningar som tyder på felaktig hjulinställning. Mönsterdjupet ska helst vara en bra bit över 3mm. Dubbdäck ska inte ha förlorat för många dubbar och heller inte ha för lågt mönsterdjup.
Kontrollera sedan insidan av bilen
4. Öppna alla dörrar och titta på gummilister runt dörrar och insteg.
Lyft upp mattorna på golvet och i bagageutrymme och kolla efter rost och fukt.
5. Se till så att alla bälten fungerar och att alla nackskydd finns.
Titta på klädseln och se till så att den är hel och fläckfri, både på säten, dörrar och i taket.
6. Vrid på tändningen
Kolla om alla varningslampor lyser för att sedan släckas när motorn går igång. Kontrollera alla elfunktioner så som luftkonditionering (både varm och kall luft), torkare, spolning av vindrutan, elbakruta, blinkers, radio osv. Det är framförallt viktigt att kall-luften fungerar då det är extremt dyrt att laga eller byta en trasig AC.
7. Kolla sedan bilens belysning.
Alla lampor ska fungera och inga tecken på fukt eller sprickor i glasen ska finnas. Kontrollera även att belysningen inuti bilen fungerar.
8. Kontrollera även bilens lås och nycklar.
Låser sig alla dörrar och bagageutrymme som de ska? Hur många nycklar finns och fungerar de? Bilar har ofta två eller tre uppsättningar med nycklar, se till så att alla finns.
Öppna sedan motorhuven
9. Kontrollera så att motorutrymmet ser rent ut utan läckage.
Är det extremt rent kan det dock tyda på att säljaren gjort den ren för att dölja något. Då är det dags att bli misstänksam.
10. Kontrollera nivåer på broms- och kylarvätska
Se så att de ser bra ut i färgen Kylarvätskan måste vara helt klar och bromsvätskan ska inte var brunaktig utan gyllenbrun eller klarröd (automatolja).
11. Titta även på remmar
Se så att de inte har några torrsprickor.
Dags för provkörning
12. Testa bilens alla växlar
Kör på olika typer av väglag. Växlingarna ska gå smidigt utan skrap eller tvång.
13. Accelerera ordentligt i alla växlar.
Det ska inte vara några tvekningar eller ryck. Kopplingen ska heller inte hacka eller vibrera när den släpps upp. Kör upp i ordentligt höga hastigheter då vissa missljud inte uppstår förrän på högre växlar.
14. Testa att köra över fartgupp eller andra ojämnheter
Lyssna efter missljud. Om det uppstår kan det betyda att bilen har slitna hjulupphängningar.
15. Gör ett bromstest
Accelerera upp i 80km/h och se till så att du inte har någon bil bakom dig. Bromsa bestämt ner till stillastående och håll lätt i ratten för att kunna se om bilen drar åt något håll vid inbromsningen. Gör den det kan någon broms behövas bytas eller ses över, vilket också kan kosta en del pengar.
Så för att summera:
Om bilen ser hel och fräsch ut, inte har några skador, läckage eller missljud och alla funktioner fungerar så är det troligtvis en bra bil att köpa. Detta ger dock inga garantier att bilen kommer hålla ihop på resan hem från köpet eller dagen efter det. Det är “tjusningen” med privata bilköp.
Även om det finns många bra guider på Internet om hur man ska kontrollera en begagnad bil så kan det ändå kännas skrämmande och osäkert. Med Carswipe slipper du göra bilkontrollen själv och du behöver inte träffa säljaren eller ha någon kontakt med den förrän köpet är genomfört. Efter köpet ingår också 6 månaders garanti och 2 veckors försäkring för att underlätta köpet så mycket det bara går.