Allt du behöver veta om bildäck

Allt du behöver veta om bildäck
02/05/2022 ida
Allt du behöver veta om bildäck
6 minuters läsning

Däckens kvalitet och egenskaper kan vara avgörande för trafiksäkerheten och det finns några olika aspekter som man som bilägare måste ha koll på. Här har vi samlat all information som är bra för dig som har en bil att veta när det kommer till bildäck.

Mönsterdjup bildäck

Mönsterdjup

För att bilens bromssträcka ska bli så kort som möjligt krävs ett bra grepp mot vägen. Därför är det viktigt att däcken inte är för slitna eller att mönsterdjupet är för lågt. Vid sommarväglag får mönsterdjupet inte vara lägre än 1,6 mm och på vinterväglag gäller minst 3 mm (för lätta fordon och personbilar). När du kontrollerar mönsterdjupet är det också bra att kolla efter snedslitningar som kan tyda på för lågt lufttryck eller dålig hjulinställning. Är däcken snedslitna trots att lufttrycket är rätt kan det vara bra att be en verkstad titta på bilen.

Källa: Transportstyrelsen


Lufttryck på bildäck

Lufttryck

Lufttrycket i däcken påverkar både väggreppet, bromssträckan och din egen bekvämlighet. Med rätt lufttryck i däcken sänks även bränsleförbrukningen vilket är bra för ekonomin. Som nämnt ovan så kan ett felaktigt lufttryck leda till snedslitningar eller andra skador på däcken. Med rätt lufttryck ökar du alltså däckens livslängd.

Har du för lågt lufttryck så minskar livslängden på däcken avsevärt och bilen förbrukar mer bränsle. Har du istället för högt lufttryck så går bilen stötigare och väggreppet blir sämre eftersom att ett däck med för mycket luft har mindre kontaktyta mot vägen än ett med rekommenderad mängd luft.

Ta för vana att kolla bilens lufttryck en gång i månaden för att upptäcka fel i god tid innan skadan blivit för stor. Rekommenderat tryck brukar finnas på bilen, ibland på insidan av tanklocket, ibland på sidan av dörren osv. Om du inte hittar informationen i bilen så står det i bilens instruktionsbok. Luften går att fylla på gratis på de flesta bensinstationer.

Källa: Däckline.se


Vinterdäck

Olika typer av vinterdäck

Det finns några olika varianter på vinterdäck som man kan ha. Antingen kan man ha dubbade vinterdäck med små metalldubbar som ger ett bra grepp på vinterväglag och is. Har man dubbade vinterdäck kan det vara bra att vid däckbyte kontrollera att dubbarna inte slitits för mycket så att de går att använda även nästa säsong. Gör man bytet hos en däckfirma kan de hjälpa till med detta.

Man kan också ha odubbade vinterdäck av nordisk typ, eller friktionsdäck som de också kallas. De har ett bra grepp på nordiska vinterväglag, förutom just på is. Odubbade vinterdäck av europeisk typ är mer anpassade efter att fungera bra för ett centraleuropeiskt klimat och presterar bra på torrt och blött väglag.

Beroende på var man bor har de olika sorterna olika fördelar. Bor man till exempel i en del av landet där vägarna ofta blir isiga och glashala är dubbade vinterdäck det bästa alternativet. Bor man istället i de södra delarna av landet som mer sällan drabbas av isiga vägar så kan friktionsdäck vara ett bättre alternativ.

Mer information om hur du förbereder din bil inför vintern hittar du här. Läs mer om vad svenskar anser är de viktigaste egenskaperna hos vinterdäck här.

Källa: Däckpartner.se


datum för däckbyte

Datum för däckbyte

Bilen ska ha vinterdäck mellan 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtet från 1 oktober till 15 april om det är vinterväglag eller förväntas råda vinterväglag. Under övrig tid på året kör man bilen på sommardäck, då finns det en del att tänka på.

Många byter sina däck hos däckfirmor som ofta också erbjuder däckhotell där man kan förvara de däck som inte används. Detta kostar en viss summa per år men innebär också en skön avlastning för den som inte vill eller kan byta däcken på egen hand, eller har plats för sina däck.

Källa: Transportstyrelsen


byta däck själv

Hur man byter däck själv

Vill man byta sina däck på egen hand så krävs lite utrustning och viss fysisk styrka.

Följande behövs för att byta däck själv:

  • En domkraft för att lyfta upp bilen.
  • Ett fälgkors eller mutterdragare för att lossa på hjulbultarna.
  • Någon form av blockering för att bilen inte ska rulla iväg under tiden. Detta kan vara en större träkloss eller något annat högt som bilen inte kan rulla över.
  • Arbetshandskar
  • Knäskydd

Så här byter du däck själv:

  1. Stäng av bilen och lägg den i friläge utan handbromsen i.
  2. Blockera det hjul som är på motsatt sida av det däck du tänker byta så att bilen inte kan rulla iväg.
  3. Lossa hjulbultarna något medan bilen fortfarande är sänkt, det räcker att vrida dem ett halvt till ett helt varv.
  4. Placera domkraften strax bakom (eller framför) det hjul du tänker byta. Ofta har bilar förstärkta delar av karossen som är gjorda just för domkraften, försök pricka in dem.
  5. Höj upp bilen så att däcket släpper från marken.
  6. Skruva loss bultarna helt och plocka ut dem. Lägg dem någonstans där du har koll på dem.
  7. Rucka ut däcket så att det släpper från skivan och lägg det på marken.
  8. Ta fram det nya däcket, se till så att det är rätt däck för rätt sida av bilen. Riktningen för däckets rotation är utmärkt på sidan av däcket.
  9. Lyft upp däcket och rikta in det så att hålen ligger jämnt mot bromsskivans hål.
  10. Fixera däcket genom att skruva fast två av bultarna, gärna med bultarna diagonalt eller på motsatt sida av varandra. Det räcker att skruva fast dem några varv, bara så att de sitter fast.
  11. Skruva i resterande bultar.
  12. Sänk ner bilen och dra åt bultarna rejält så att de sitter.
  13. Upprepa proceduren på resterande hjul.

Klart!