Detta innebär höjningen av bilskatten den 1 Juni
Från och med i sommar kommer bilskatten höjas för diesel- och bensinbilar. Regeringen har gett ett förslag på att höja skatten för bilar och samtidigt sänka klimatbonusen för hybridbilar från max 45 000 till max 20 000.
Det som ändras är att lägsta gränsen för utsläpp sänks från 90 gram koldioxid/km till 75 gram koldioxid/km, medan priset per gram på 107kr består om fordonet släpper ut mindre än 125 gram per kilometer. Om fordonet släpper ut mer än 125 gram koldioxid är priset 132kr/gram istället. Men, eftersom man börjar räkna på malusskatten tidigare så kommer alla (nyregistrerade) bensin- och dieselbilar att bli dyrare. Äldre bilar som tagits i trafik före 1 juli 2018 drabbas inte av höjningen.
När det kommer till elbilar så kommer klimatbonusen att sänkas för hybridbilar. Försäljningen av elbilar har ökat drastiskt och den budget som regeringen satt av för bonusen räcker inte till. Nästa år förväntas minst lika många, om inte fler, elbilar säljas vilket gör att bonusen inte heller då kommer att räcka. Den förhöjda malusen ska enligt regeringen kunna kompensera för detta.
Såhär funkar bonus malus systemet
Bonus malus systemet infördes 2019 av regeringen med syftet att “belöna” de som köper miljövänliga bilar genom att ge ett bidrag och göra det “jobbigare” för de som köper mindre klimatvänliga bilar genom att ge dem dyrare fordonsskatt. Bonus malus betyder ungefär “bra dåligt”. Systemet har gett effekt då man ser en fortsatt ökning av sålda laddbilar – 25% är helt eldriven.
I systemet ingår alla personbilar, lätta lastbilar, husbilar och lätta bussar från 2018. Man kan alltså inte få varken bonus eller höjd skatt på bilar som ställts på före 2018.
Källor: viköperdinbil.se, Transportstyrelsen, Teknikens Värld