Hur kan framtidens bilindustri komma att se ut?
Kunder vill inte ha en bil. De vill ha mobilitet. De vill ha en funktion eller en tjänst. Inte ens ett varumärke. När så småningom körandet till slut försvinner så har även varumärket på bilen spelat ut sin roll. Steget från biltillverkning till mobilitetslösning är enormt.
Så här kan det se ut
Förändringens vindar blåser i hela bilbranschen med allt ifrån att bygga självkörande bilar till nya intäktsmodeller. Men än så länge är det bara förändringens vindar – inte disruptiva orkaner – som i exempelvis hotellbranschen. Men när den största förändringen i bilbranschen sedan den föddes står för dörren väntar också extremt stora investeringar för att vara kvar i matchen.
Plattformsekonomin blir nya default-läget
Vi har redan sett vad som händer i hotellbranschen, där många hotell har gått från att äga relationen med sina kunder till att i många fall bli leverantörer av hotellrum till hotels.com eller booking.com. På några få år har plattformsbolagen till stor del tagit över kundrelationen och förvandlat hotellkedjorna till leverantörer av rum. Och nu står en rad branscher på rad för att gå samma öde till mötes. Att inte samma sak skulle hända bilbranschen är osannolikt.
En ny affärsmodell tar form
Elektrifieringen, självkörande fordon och mobilitet är det som kommer i grunden att förändra det som vi idag kallar för fordonsbranschen. Det är inga små förändringar utan genomgripande – de största sedan branschen föddes 1913 med den massproducerade T-Forden. Utmaningen ligger i att det går så extremt fort. Elektrifieringen är först ut och kräver en stor omställning och investeringar. Biltillverkare måste snabbt börja tjäna pengar på den för att frigöra resurser till självkörande fordon.Du kan inte misslyckas med elektrifieringen och satsa på självkörande fordon eller tvärtom. Alla steg måste klaffa.
De etablerade aktörerna på bilmarknaden borde se sig oroligt över axeln på uppstickarna. Idag kan bilföretag födas och börja producera bilar inom ett år. Bilar är faktiskt inte raketforskning idag – utan den håller på att förvandlas till vilken handelsvara som helst.
Även om denna bild kanske känns dystopisk så ligger här också världens största möjlighet – för den som vågar och vill se världen med nya ögon. Och den som är smart. Det handlar inte bara om att bygga lösningar för framtiden – det handlar lika mycket på att ta hand om återförsäljare och nuvarande kanaler så att man tjänar pengar idag – för att ha råd att kunna investera i framtiden.
Kundupplevelse är idag en vedertagen sanning som man inte längre behöver debattera om. Det som verkar vara det vinnande receptet är att leverera bra upplevelser på ett enkelt sätt. De företag som är bäst på det verkar vinna hela tiden.
Ägaren av infrastrukturen runt kundupplevelsen dikterar villkoren
Det som vi står inför är alltså en framtid där tillverkaren av bilen inte längre kommer att äga sina slutkunder. Det är den som äger kundupplevelsen som i slutändan kommer att diktera villkoren. Lite ironiskt kanske att det som har skett de senaste fem åren är att många har etablerat en relation med slutkonsumenten och sätter extremt högt värde i att ha en direkt dialog med kunden. Men med den utveckling som sker idag ser det snarare ut som om många bilmärken kommer att bli av med sina kundrelationer nästan lika snabbt som de fick dem.
Utmaningen för bilföretagen blir att släppa kärleken till sin egen produkt, det är faktiskt en av de största delarna i problematiken att förändra sig. Det enda man kan veta säker att den som inte förändrar sig kommer inte att finnas kvar.