Att köpa ny bil är en stor investering, därför har vi listat 4 smarta tips inför ditt nästa bilköp!
Vad ska man tänka på när man köper bil? Ska jag köpa nytt eller begagnat? Hur ser marknaden ut och vem ska jag egentligen köpa av??
1. Nytt eller begagnat?
Omöjligt att besvara. Många vill ha en ny bil för att den ger den senaste tekniken och den högsta säkerheten. Om man i stället ser bilköpet mer rationellt, som en kostnad bland andra som ska hållas så låga som möjligt, då är det bästa att välja en tre år gammal bil som gått 5 000–6 000 mil.
Varför? Jo, sådana bilar är i regel väl underhållna av första ägaren, fullservad och fri från skavanker. En tumregel är att halva värdet är borta efter tre år. Därmed överlåter du det värsta värdefallet på första ägaren.
- Håll utkik efter tjänstebilar. De säljs ofta på nätauktioner.
- Välj i första hand en MRF-ansluten bilhandlare. Där får du en varudeklaration och i regel garanti.
- Undvik privatköp om du inte känner dig säker på hur du kan bedöma bilens skick och bakgrund.
2. Kontant, avbetala eller privatleasa?
Vill du äga bilen själv och har de slantar som krävs är kontantköp det bästa. Vill du avbetala är rådet att prata med din bank för lägsta möjliga ränta, alternativt göra upp med din bilhandlare, som kan erbjuda paket med försäkring, service, däckhotell och liknande tjänster.
Privatleasing är ett populärt alternativ till köp. Ungefär en tredjedel av alla privatköp av ny bil sker med leasing i någon form.
Du får en ny bil utan att behöva lägga upp handpenning. Du vet vad bilen kostar dig varje månad – räkna med mellan 2.500 och 3.000 kronor för en mellanstol bil. Service och försäkring brukar ingå i månadsavgiften, i vissa fall även vinterdäck. Vad som tillkommer är årlig skatt och bränsle.
Privatleasing är ett vettigt alternativ för dig som vill ha en ny bil, men som tvekar om hur tekniken utvecklar sig och hur det påverkar andrahandsvärdet. Du behöver inte knapra på sparkapitalet eller öka på dina skulder.
Men du måste binda dig för en längre period, i regel tre år, och bestämma maximal körsträcka. Kör du längre än avtalat blir det dyra extra mil, liksom skador och slitage på bilen som går utöver vad som får anses som normalt. Hur det ska definieras är viktigt att diskutera igenom med din återförsäljare innan du skriver på.
3. Bensin, Diesel, El eller Hybrid?
Det beror alldeles på dina körmönster och även var du mest kör. Bor du i storstad och kör i huvudsak i närområdet, välj bensin, helst en hybrid. Söker du begagnat: tänk på att äldre dieslar förorenar stadsluften med höga utsläpp av kväveoxider, som påverkar både närmiljö och människors hälsa.
Även nyare dieslar med bättre rening har förhållandevis höga utsläpp. Det gäller avgasnormen Euro 6 fram till 2017.
Köper du en ny diesel i dag har den mer avancerad rening, men som kräver att du fyller på reningsvätska i separat rör (Adblue).
Den tekniken verkar ge hög rening av kväveoxiderna även i verklig trafik, visar oberoende avgastester.
Har du långa årliga körsträckor är diesel bättre genom lägre bränslekostnader per mil. En diesel är mer energieffektiv än motsvarande bensinbil. Den släpper ut betydligt mindre växthusgaser, dels för att den drar mindre bränsle, dels för att dieseln innehåller en väsentligt högre andel förnybart.
Så diesel är bättre för klimatet, men äldre dieslar är sämre för närmiljö och hälsa.
4. Märke – vilket ska jag välja?
Omöjligt att svara på. Köpare väljer bil efter både hjärna och hjärta. Design är en viktig egenskap för många, för en del den kanske allra viktigaste. Varumärket är en annan central faktor.
Men precis som en köpare av en lägenhet ska granska även föreningens ekonomi bör en nybilsköpare också titta på märkets representation i Sverige.
Finns det ett nät av servicepunkter? Hur är priserna på reservdelar, andrahandsvärdet, försäkringspremier och liknande?