Framtidens bilhandel – ett digitalt showroom för bilhandlare

Framtidens bilhandel – ett digitalt showroom för bilhandlare
25/04/2023 ivan
4 minuters läsning

Den ultimata checklistan – ett digitalt showroom för bilhandlare

Tänk att få en rundtur av en bilhandlare där kunden får se vad som erbjuds och komma närmare sin drömbil – helt digitalt. Ett digitalt bil-showroom möjliggör för kunder att titta ut sin favoritbil från soffan om de så önskar. Läs mer om Carswipes – ett digitalt showroom för bilhandlare

Genom att skapa en digital showroom-upplevelse kan du leverera en personlig upplevelse var din kund än må befinna sig. Ett digitalt showroom för bilar gynnar såväl bilhandlare som kunder då det sparar både tid och pengar.

Vi på Carswipe hjälper dig att komma igång med ditt digitala showroom för att stärka genereringen av potentiella kunder.

Digitalt showroom för bilhandlare

Hur fungerar ett digitalt showroom för bilhandlare?

Ett digitalt showroom möjliggör för säljare att kunna visa upp fysiska produkter på sin hemsida. Detta genom livevideo, 360 grader kamera och ett mer personligt innehåll.

För bilindustrin kan det exempelvis innebära att man visar upp önskade objekt genom livevideo. Kanske i form av en demo i 360 grader av ett föremål, invändiga detaljer som särskiljer fordonet eller helt enkelt demonstrationer av sådant som kunden specifikt önskar.

Strävan med ett digitalt showroom är att besökaren ska komma så nära en fysisk upplevelse som möjligt, fast digitalt.

Upplevelsen online är viktig, även inom bilhandeln

Att skapa ett digitalt showroom kan i första skedet kännas osäkert, men egentligen gäller det bara att tajma och pussla ihop en del spridda pusselbitar för att kunna erbjuda en komplett upplevelse online.

Faktum är att nästan alla bilköpare startar sin köpresa med en sökning online. För att i ett senare skede besöka ett fysiskt utställningsrum och lära känna sin eventuella framtida bil än bättre. Hemleveranser blir vanliga och behovet av att se bilen mindre.

Med det sagt kan en onlineupplevelse utöver det vanliga ge dig ett bra försprång om du lyckas fånga kvar besökaren efter dennes webbplatsbesök.

63% av bilköpare säger att dem skulle köpa en bil tidigare med ett onlineköp-alternativ. Med de rätta interaktiva verktygen har du verkligen chans att snabba på köpprocessen.

Livevideo inom bilhandeln

Att lyckas med ett digitalt showroom

Här kommer en snabb förhandstitt på vad som ska stå i fokus för en optimal showroom-upplevelse.

Ditt digitala showroom behöver livevideo

Om du vill att dina kunder ska ha möjlighet att utforska dina bilar i en unik upplevelse kan detta vara den viktigaste punkten av dom alla.

Genom att använda livevideo kommer du lämna ett intryck utöver det vanliga som gör att kunderna kommer minnas just dig och din handel. Ska även videos som presenterar personalen för att skapa det förtroende som krävs.

Ditt digitala showroom bör vara bekvämt

Anledningen till att folk väljer att shoppa digitalt är på grund av bekvämligheten. När det gäller bilförsäljning blir också en viktig aspekt att slippa resa till närmsta passande bilhandlare, som inte alltid ligger så nära.

Med det sagt så är det viktigt med snabba svarstider. Låt inte kunderna vänta i 2-4 arbetsdagar utan se till att leverera svar direkt för att optimera. En ultimat lösning är video, videosamtal eller live-chatt.

Tänk till i uppsättningen av ditt digitala showroom

I det fall det inte gäller en förinspelad video, så vill du inte erbjuda livevideosamtal till alla.

Webbplatsbesökare befinner sig i ett brett spektrum gällande deras köpresa. Därför behöver du vara selektiv med dina videosamtal så du inte slösar resurser på någon som bara surfar på bilar för skojs skull.

Säljarna i showroomet bör vara en hjälpande hand

Självklart är slutmålet att avsluta en affär, men målet innan det, i livevideo-samtalet – bör vara att hjälpa till, informera och guida personerna på andra sidan skärmen.

När du är hjälpsam och bakåtlutad på ett inte så säljigt sätt så bygger du förtroende och medvetenhet hos dina potentiella kunder. Det kommer också ge ett bättre helhetsintryck av er som återförsäljare.

Att etablera ett digitalt showroom kan verkligen vara en pusselbit helt korrekt satt för att få till mer bilförsäljning, se därför till att alltid leverera förstklassig service, varje videosamtal är viktigt!

Behöver du hjälp med eller vill ha mer information om hur Carswipe kan hjälpa dig med digital handel?

Besök oss gärna på https://carswipe.se eller maila info@carswipe.se